Vietnam Hanoi

16 februari 2024 - Hanoi, Vietnam

Geland op airport Hanoi in Vietnam. In verband met TET, Chinees newyear was het extreem druk op de airport. Hierdoor was de controle ook erg streng. Ik zeg zo hoort het gewoon te zijn. Door de douane opzoek naar ons naambord want Melanie had de chauffeur geregeld die ons ophaalde van de airport.  Natasja ziet van veraf ons bordje,hij is er al kom snel. Ik had nog zoiets van moet de koffer nog door de scan of, voor ik het wist was Natas de rij al voorbij dus ik had 1 optie hup er achteraan Wat wij niet zagen was dat Melanie achter de mensen stond dus dit was een leuke verrassing toen bleek dat zij het bordje vast had.

20240208_095916

Aangekomen bij het appartement hielp de chauffeur ons met de koffers en het oversteken van de weg want dit is echt een uitdaging in Hanoi de auto,s en vooral de scooters vliegen om je oren hier. Dit is echt iets wat je moet leren whaha gillend de weg over, en de chauffeur heel relax nou mijn hartslag sloeg mijn kruin uit.

Met de lift komen wij op de bovenste etage (Penthouse). Who wat een mooi appartement en dat uitzicht, wat wonen jullie mooi hier.

20240208_101501

Even naar de lokale supermarkt Natasja had wat sigaretten nodig. Die dingen hier kosten maar 1.60 per pakje. Doe er maar 3 hoor ik meteen whaha.  Nou hoorde ik haar pas ervoor nog zeggen ik stop. Whaha...

Omdat vrijdag 9 op 10 februari het chinees newyear is en groot feest is, gaat iedereen naar hun familie, s. Dit maakte de bloemen markt extreem druk. Verschil is dat de scooters dwars over de markt toeterend  van links en rechts komen. Met de takken van de bomen horizontaal achter op de scooters. Waar je af en toe bijna aan vast gehaakt wordt, tot 2x aantoe zag ik een klein mannetje of vrouwtje vastzitten aan de scooter. Nou kan je zeggen in Nederland hadden ze je van de scooters afgeslagen maar hier trekken ze hun eigen los kijken even en gaan gewoon verder. En dan zie je dat dit heel normaal is hier. Heb mijn ogen uitgekeken.  Toeteren is hier uitgevonden.... maar wat een indrukwekkende stad is Hanoi.

Om 00.00 uur is het Chinees newyear wat een drukte overal. Omdat wij hoog en over het water vanuit het appartement uitkeken hebben wij besloten hier lekker te blijven. Melanie had zelfs Prosecco gehaald om te proosten als verrassing lekker muziek erbij. Was net weer oudjaar zo gezellig. Over het meer zagen wij verschillende vormen van een tempel tot aan draken enz. Een mooi droneshow was goed te zien. Vuurwerk mag natuurlijk ook niet ontbreken onwijs leuk en gezellig. Hier duurt dit feest ongeveer 1 week of langer.

Screenshot_20240210_002419_Gallery

De wekker ging al vroeg want nu hadden wij de kans om eens door Hanoi te fietsen omdat iedereen uitslaapt. 20 kilometer op de fiets om het meer heen wat een mooie dingen hebben wij gezien weer.maar kon de rest van de dag bijna niet meer zitten. Omdat wij met een grote groep waren hebben wij smiddags nog ergens Vietnamese soep gegeten. Apart maar best lekker,ork ork ork soep eet je hier met jawel stokjes. . Alleen de rekening weer iets duurde dan gewend. Nou laten wij het op extra toeslag houden.

20240210_08363920240210_082546IMG-20240210-WA0001IMG-20240210-WA0000

IMG-20240210-WA0006

In de middag werd het behoorlijk druk en wordt het steeds spannender om te fietsen. Natasja fietste of ze in Amsterdam was whaha dwars over de kruising whaha nou de Vietnamese gaan er dwars doorheen. Nadat wij niet meer konden zitten op het zadel omdat wij pijn in onze ... hadden werd het tijd echt te stoppen na een heerlijke koffie. Heerlijke dag weer gehad met veel indrukken.  Krijg bijna het gevoel dat wij aan vakantie toe zijn whaah maar dit soort landen nodig je onwijs uit om zoveel mogelijk te zien.

Maandag 12 februari zijn wij naar oldtown gegaan, omdat ze hier nogsteeds newyear vieren zijn de mensen extreem mooi gekleed,de hele dag worden waar maar kan foto's gemaakt. Eerst richting de train street hier kan je aan de treinrails koffie drinken. Wij hoorde dat er met 20 minuten een trein zou komen dus plekje zoeken. Deze hadden wij snel gevonden. 5 minuten voor dat de trein kwam werd iedereen nerveus vooral de eigenaren van de winkels.  Daar komt ie. Als echter conducteurs stonden op de treinrails te fluiten alsof er een helikopter aankwam.Het verbaast ons hoe hard hij nog aankomt een lange trein komt met denk zo 20 kilometer per uur de krappen straat in rijden. Breed en groot worden sommige net niet geraakt door de trein. Bizar moment en apart gevoel als je de trein zo dicht bij je heb. Mooi moment dit.

20240210_09072720240212_113744

20240212_112527

Dinsdag 12 februari 2024, dagtrip met zijn 3tjes naar Ninh Binh, Trang An en Bai Din,dus vroeg eruit. Onwijs druk maar moeite waard geweest.

20240213_11521820240213_113539

20240213_112053

Varen over de rivier naar de plek waar de film van King Kong is opgenomen. Het in stappen was een uitdaging het was zo druk dat je nog net niet de rivier wordt in geduwd. Whah Melanie gaf aan het er niet zo op te hebben als een bootje schommelt. Nou gezien het bootje snap ik dit heel goed. Wij moesten er met 4 in dus werd er een man persoon toegevoegd bij ons. Dus.meteen regelen dat hij als eerst ging en zo Melanie kon opvangen. Hij stapt in loopt door en gaat zitten. Wij schreeuwen je zou helpen. Nou nee dus. Melanie heeft der zelf overtroffen  en is ingestapt. Topper. Toen ik en Natasja nog, bootje zat net op het randje van het water. Pff gehaald. Wij kijken achterom en zien een.klein vrouwtje die helemaal de P.. aan het roeien is en haast niet vooruit komt. Dus allemaal een pedel pakken en mee helpen van alle boten waren wij de enige die hielpen,werd wel gewaardeerd.  Nou daar hoort weer een liedje bij grote lol in de boot dus weer.

20240213_15351420240213_15063520240213_152850

20240213_152911

Omdat het vrouwtje van de boot even moest rusten waren wij verplicht uit te stappen en een rondje te lopen bij een tempeltje. Whaha nou dit was even weer een dingetje, hoorde Melanie echt schreeuwen. Ja daaaag ik blijf zitten.. nou niet dus voor wij het wisten stonden wij op de kant..

Grappig van Vietnam is dat sinds wij hier zijn de mensen stiekem foto,s aan het maken waren van mij. Eerst vreemd maar het went. Sommige vragen gewoon of je op de foto wilt. Als een bekende Nederlander loop je in de rondte. Whaha grappig puur blond haar blauwe ogen dit kunnen ze niet echt. Daar gaat mijn droom whaha.

Oke wij gaan verder met de trip bekaf richting Mua grotten naar de grootste Boeddha van Vietnam.  Moet je wel wat voor doen 500 treden naar boven klimmen.

20240213_170724

Nou wat denk jezelf vanaf 6 uur wakker en dan na heel veel drukte en stilstaan dan weer lopen zagen wij die 500 treden niet zitten moest ook nog eens in 20 minuten. Nou succes wij dus heerlijk biertje en coconut gedronken op een tarrasje met uitzicht op de 500 treden. Ook hiervan heerlijk genoten waren pas 21 uur terug met uitzicht op nog een excursie de volgende dag naar Ha LongBay

20240213_17441120240213_171040

20240213_164852

Ha longBay vandaag vroeg weg omstreeks 7 uur richting de meeting point  Want vandaag staat een cruise op het programma. Wat heel verrassend was was de stop voor wij bij de haven aankwamen. Hier vertelde ze hoe een.parel ontstaat in een.oester en hoe ze alles verwerken. Met aan het eind een.luxe zaak met allemaal sieraden met parels prijzen vanaf 120 euro tot.wel.zo 10.000 euro.

20240214_110428

20240214_105949

Ik dacht echt dat ze de oesters vingen en dan de parel eruit halen. Dus dat de parel van de oester is zeg maar. Maar nu komt het. Ze maken de oester klein beetje open en stoppen er een kleine pareltje in,dit hebben ze gewikkeld in een stukje orgaan of huid van een oester en de oester sluit zich weer. Dan wordt de oester voor 5 jaar terug gezet in zee. 30 procent stoot de parel weg of gaat dood. De andere worden met 5 jaar geopend en.komt er een grotere en glimmende parel uit. De ene donker de andere glimmend parelmoer. De rest van de oester word naar restaurants gebracht en de schil wordt gebruik als cosmetica of souvenir.  Erg interessant en nee ik heb niets gekocht zou een echt scheiding worden whaha.

Oke aangekomen bij de cruise direct aan de lunch. De cruise zag er goed uit en het eten was echt onwijs goed.

20240214_145201

20240214_132306

20240214_134110

20240214_132322

En toen savonds happy our,of te wel 2 cocktails 1 betalen. Karaoke set aan whaha nou dit was ons een feestje. Verbaasd mij dat de boten om ons heen bleven liggen. Wij werden al de spicegirls genoemd. Zal de filmpjes maar bij ons houden whaha. Het werd dus laat. De volgende dag 6 uur tai chi nou de wekker ging maar even omdraaien hoor. Na een lichte ontbijt met een bootje. Ja ja daar is het bootje je weer naar de grot. Nou dit was een.kort ritje maar was grappig.. zeer leuke cruise en zeker een aanrader om te doen in Vietnam.  Ps Jacuzzi op de kamer is goed gebruikt door Melanie whaha

20240215_06192820240215_07195420240214_180806

20240215_071941

Vandaag 16 februari even een chill dagje.morgen staat er weer een uitje gepland met een overnachting naar Sa Pa. Hier kom ik verder nog op terug. Wij blijven in Hanoi tot dinsdag ochtend waar wij onze reis weer verder gaan in Thailand de tropische eilanden van phuket.

Tot snel

Dikke kus van ons

1. Mirella:
    16 februari 2024
    Geweldig verhaal weer en wat genieten jullie fantastisch!
  2. Marrit:
    16 februari 2024
    Hollandse meiden die niet kunnen fietsen haha, serieus? Ik heb het beeld 😂. Jullie zijn heerlijk aan het genieten, doen jullie goed 👍🏼😊😘
  3. Marije:
    16 februari 2024
    Wat heerlijk, dik verdiend meiden!
  4. Ellen Harperink:
    16 februari 2024
    Klinkt geweldig. Vond vooral die foto’s van het meer met die bergen heel mooi. En zelfs Prosecco in Vietnam! Geniet ervan en Bianca, ik zou als een echte Nederlandse geld voor die foto’s vragen haha.
  5. Susie:
    16 februari 2024
    Weer een hele belevenis en wat een geweldig verhaal weer, hebben jullie al padthai gegeten? Is ook heerlijk 😋
    Nou op naar de volgende avonturen van jullie, kan niet wachten 🤪
  6. Marjo:
    19 februari 2024
    Wat een belevenissen weer🙉 maar zo te lezen genieten jullie enorm. Veel plezier nog even en dan weer door naar Thailand.

Jouw reactie